Autismus - Akzeptanz menschlicher Vielfalt
Stojí za to

Autizmus - prijatie ľudskej rozmanitosti

Čo je autizmus?

Pri príležitosti Medzinárodného dňa konania chceme zvýšiť informovanosť o autizme. Možno ste s tým niekedy mali nejaké kontaktné body?


Autizmus alebo tiež nazývaný porucha autistického spektra je komplexná neurologická a vývojová porucha, ktorá ovplyvňuje správanie, komunikáciu a sociálnu interakciu osoby. V ICD 10 sú poruchy autistického spektra jednou z hlbokých vývojových porúch (ICD-10: F84). Až pred niekoľkými rokmi boli poruchy autistického spektra definované ako choroba alebo zdravotné postihnutie. Medzitým sú ľudia častejšie „neurodiverzita“ alebo „neurodive -gang“. Autista: Takže vo vnútri sa nevidia ako postihnutí, ale iba ako odlišní - a tiež sa chcú spoločnosť vnímať a zaobchádzať s nimi.


A čo to Deň autistickej hrdosti „ASSE?

Deň autistickej hrdosti „v nemeckom„ Deň autistickej pýchy “je medzinárodný akčný deň, ktorý sa koná každý rok 18. júna. Prvýkrát ho začala organizácia „Aspies for Freedom“ v roku 2005 s cieľom podporovať informovanosť a prijatie autizmu v spoločnosti.

Tu je niekoľko základných aspektov dňa autistickej hrdosti:

  • Oslava autistickej identity: Deň by mal povzbudiť komunitu autizmu, aby bola hrdá na svoju identitu. Ide o to, že autizmus nevidím ako deficit alebo chorobu, ale o prirodzenú variáciu ľudskej neurodiverzity.
  • Zvýšenie vedomia: Hľadá sa zlepšiť všeobecné povedomie a porozumenie autizmu. Deň by mal pomôcť znížiť predsudky a nedorozumenia.
  • Podpora prijatia: Deň autistickej pýchy zdôrazňuje dôležitosť prijatia autistických ľudí vo všetkých oblastiach života. Zahŕňa to podporu zo vzdelávania, práce a v spoločenskom živote.
  • Aktivity a udalosti: Rôzne udalosti a aktivity na celom svete sa konajú, ako sú semináre, prednášky, diskusie a oslavy organizované autistickými ľuďmi.
  • Symbol: Symbol nekonečna dúhy sa často používa na reprezentáciu autizmu a neurodiverzity. Symbolizuje nekonečno ľudských schopností a rozmanitosti v komunite autizmu.

Deň autistickej hrdosti je dôležitým dňom na oslavu a zdôraznenie práv a jedinečnosti autistických ľudí, že sú cennou súčasťou spoločnosti.

 

Koľko ľudí je postihnutých?

Výskyt autizmu v Nemecku, ako v mnohých iných krajinách, sa meria na základe miery prevalencie. Miera prevalencie naznačuje, ako často sa určité ochorenie vyskytuje v určitej populačnej skupine.

Tu je niekoľko dôležitých bodov o výskyte autizmu v Nemecku:

  • Miera prevalencie: Súčasné odhady predpokladajú, že asi 1% populácie je ovplyvnené poruchou autistického spektra (ASA). To zodpovedá približne 800 000 ľuďom v Nemecku.
  • Diagnostika: Diagnostické miery autizmu sa v posledných rokoch zvýšili. Je to čiastočne spôsobené zlepšenými diagnostickými metódami a väčším povedomím o autizme v spoločnosti a s odborníkmi.
  • Rodová distribúcia: Autizmus je častejšie diagnostikovaný s chlapcami a mužmi ako u dievčat a žien. Pomer je približne 4: 1. Stále viac sa však uznáva, že autizmus sa často diagnostikuje u žien, pretože ich príznaky môžu byť menej zrejmé alebo sa vyjadrujú inými spôsobmi.
  • Diagnostický vek: Autizmus je možné diagnostikovať v akomkoľvek veku, ale diagnóza sa často vykonáva v detstve. Včasné odhalenie a včasné zásahy sú dôležité na zabezpečenie najlepšej možnej podpory a rozvoja postihnutých detí.
  • Podpora a zdroje: Existujú rôzne podporné ponuky a zdroje pre ľudí s autizmom v Nemecku vrátane špecializovaných škôl, terapeutických centier a skupín s vlastným helpom. Zahrnutie a integrácia autistických ľudí do vzdelávacieho a profesionálneho života sa stále viac propaguje.

 

Ktoré formy autizmu sú v súčasnosti známe?

Poruchy autistického spektra (zadok) zahŕňajú rôzne podmienky, ktoré sa líšia v ich druhu a závažnosti. Najbežnejšie kategórie v rámci autistického spektra sú:

Autizmus v ranom detstve (Canerov syndróm):

  • Toto je najtradičnejšia forma autizmu, ktorá je zvyčajne rozpoznateľná pred vekom tretej.
  • Medzi príznaky patria významné ťažkosti pri sociálnej interakcii, komunikácii a opakujúcich sa vzorcoch správania.
  • Deti s autizmom v ranom detstve môžu tiež vykazovať zmyslové citlivosti a prísne obmedzené záujmy.

Aspergerový syndróm:

  • Ľudia s Aspergerovým syndrómom majú často normálnu až priemernú inteligenciu a žiadne významné oneskorenia pri vývoji jazyka.
  • Majú však ťažkosti so sociálnou interakciou a často vykazujú obmedzené a opakujúce sa záujmy a správanie.
  • Aspergerov syndróm je často diagnostikovaný až neskôr v detstve alebo dokonca v dospelosti.

Atypický autizmus:

  • Táto kategória zahŕňa ľudí, ktorí spĺňajú niektoré, ale nie všetky kritériá pre autizmus v ranom detstve alebo Aspergerov syndróm.
  • Príznaky môžu byť miernejšie alebo sa môžu neskôr vyvinúť.
  • Termín „PDD-NOS“ sa používa na opis širšej skupiny vývojových porúch, ktoré nespadajú do iných konkrétnych kategórií.

Syndróm Retta:

  • Toto je zriedkavá genetická porucha, ktorá postihuje takmer výlučne dievčatá.
  • Po pôvodnom normálnom vývoji deti s Rettovým syndrómom vo veku od 6 do 18 mesiacov strácajú naučené zručnosti, najmä v oblasti rúk motorických zručností a jazyka.
  • Syndróm Retta sa vyznačuje závažnými kognitívnymi poruchami a fyzickým postihnutím.

 Porucha poruchy detstva (Heller Syndróm):

  • Toto veľmi zriedkavé narušenie sa zvyčajne vyskytuje po období najmenej dvoch rokov normálneho vývoja.
  • Deti s touto poruchou strácajú zručnosti v niekoľkých oblastiach rozvoja vrátane jazyka, sociálnych zručností a motorických zručností.

Ako sa diagnostikuje autizmus?

 Diagnóza porúch autistického spektra (AS) je komplexný proces, ktorý zvyčajne vyžaduje komplexné hodnotenie interdisciplinárneho tímu odborníkov. Tento proces obsahuje niekoľko krokov na uskutočnenie presnej a úplnej diagnózy. Tu sú hlavné kroky diagnózy:

Včasné odhalenie a skríning

  • Pozorovanie vývoja: Rodičia, pedagógovia a pediatri pozorujú vývoj v ranom detstve a venujú pozornosť príznakom vývojových oneskorení alebo nezvyčajného správania.
  • Skríningové testy: Existujú štandardizované skríningové nástroje, ktoré sa používajú na testovanie detí na autizmus, napríklad upravený kontrolný zoznam pre autizmus v batoľatách (M-Chat) alebo dotazník o sociálnej komunikácii (SCQ).

Podrobná anamnéza a história vývoja

  • anamnesový: Podrobný rozhovor s rodičmi alebo supervízormi, aby pochopil históriu rozvoja dieťaťa vrátane míľnikov, správania, sociálnych interakcií a komunikačných schopností.
  • Bývalé lekárske a psychologické správy: Preskúmanie predchádzajúcich správ a ratingov, aby ste získali komplexný obraz.
  Klinické pozorovanie
  • Pozorovanie správania: Klinické pozorovanie dieťaťa v rôznych situáciách s cieľom identifikovať typické správanie, ktoré by mohlo naznačovať autizmus.
  • Štandardizované pozorovacie nástroje: Použitie nástrojov, ako je harmonogram diagnostického pozorovania autizmu (ADOS) na štruktúrované pozorovanie.
Diagnostické testy a recenzie
  • Diagnostické rozhovory: Použitie štandardizovaných rozhovorov, ako je napríklad autizmus diagnostický rozhovor (ADI-R), na zhromažďovanie podrobných informácií o príznakoch a ich priebehu.
  • Testy vývoja a spravodajstva: Testy na vyhodnotenie kognitívnych zručností, ako napríklad Wechsler Intelligence Scale pre deti (WISC) alebo stupnice spravodajských služieb Stanford-Binet.
  • Jazykové a komunikačné recenzie: Testy na hodnotenie jazykových a komunikačných schopností, ktoré často vykonávajú rečové terapeuti.

 Multidisciplinárne hodnotenie

  • Spolupráca medzi odborníkmi: Tím expertov, vrátane pediatrov, psychológov, neurológov, rečových terapeutov a pracovných terapeutov, spolupracuje na vykonávaní komplexného hodnotenia.
  • Rady a konzultácie: Tím diskutuje o výsledkoch recenzií a prichádza k spoločnému diagnostickému rozhodnutiu.

Vylúčenie ďalších porúch

  • Odlišná diagnóza: Je dôležité vylúčiť ďalšie vývojové poruchy, duševné choroby alebo zdravotné choroby, ktoré by mohli mať podobné príznaky, ako sú jazykové poruchy, úzkostné poruchy alebo porúch zmyslového spracovania.

Diagnostika a podávanie správ

  • Delenie diagnostiky: Po dokončení všetkých hodnotení sa diagnóza oznamuje rodičom alebo supervízorom spolu s podrobným vysvetlením výsledkov.
  • Individuálne odporúčania: Na základe diagnózy sa poskytujú odporúčania pre zásahy, terapie a podporné opatrenia na podporu vývoja a kvality života dotknutého dieťaťa.

Nepretržité monitorovanie a adaptácia

  • Pravidelná následná starostlivosť: Nepretržité monitorovanie vývoja dieťaťa a prispôsobenie intervenčných stratégií podľa potreby.
  • Prispôsobenie podpory: Flexibilita pri prispôsobovaní podpory s cieľom uspokojiť meniace sa potreby dieťaťa.

 Diagnóza autizmu je podrobný a individuálny proces, ktorý je založený na dôkladnom pozorovaní a rozsiahlom hodnotení, aby sa zabezpečilo, že konkrétne potreby dieťaťa sú uznané a riešené.

 

Aké príznaky majú autistických ľudí?

Príznaky porúch autistického spektra (zadok) sa veľmi líšia v type a závažných stupňoch, ale môžu sa rozdeliť do dvoch hlavných kategórií: zhoršenie sociálnej komunikácie a interakcie, ako aj obmedzené opakujúce sa vzorce a záujmy správania. Tu sú niektoré bežné príznaky, ktoré sa vyskytujú v týchto kategóriách:

Poruchy v sociálnej oblasti komunikácia a interakcia

 Sociálna interakcia:

  • Ťažkosti s budovaním a udržiavaním sociálnych kontaktov.
  • Problémy s porozumením a interpretáciou sociálnych signálov, ako sú výrazy tváre, gestá a tón.
  • Malý záujem o spoločné aktivity alebo hry s rovesníkmi.
  • Ťažkosti s vložením do iných alebo porozumieť ich perspektívam (nedostatok empatie).

Komunikácia:

  • Oneskorený vývoj jazyka alebo nedostatok vývoja jazyka.
  • Ťažkosti v priebehu konverzácie, napríklad problémy, začatie konverzácie alebo striedavo.
  • Opakovanie slov alebo fráz (echolaly).
  • Nezvyčajné hlasové vzory, napríklad monotónny alebo spievajúci spôsob rozprávania.
  • Problémy s porozumením vtipov, irónie alebo metafor.

 

 Obmedzené, opakujúce sa vzorce správania a záujmy

Opakované správanie:

    • Opakované pohyby, ako sú výkyvy, ručné flutter alebo otočenie.
    • Pozerá sa na určité rutiny a rituály, ťažkosti so zmenami v každodennej rutine.
    • Nadmerná starosť s určitými objektmi alebo témami.

    Osobitné záujmy:

      • Intenzívny záujem o určité témy alebo činnosti, často neobvyklý v type alebo intenzite.
      • Zamerajte sa na časti objektov (napríklad na otáčanie kolies).

      Zmyslová citlivosť:

      • Citlivosť nadmernej alebo subd na zmyslové podnety, ako sú zvuky, svetlo, textúry alebo pachy.
      • Nezvyčajné reakcie na zmyslové zážitky, napríklad averzia k určitému oblečeniu alebo preferencii určitých textúr.

      Ďalšie možné príznaky

      • Kognitívne schopnosti: Niektorí ľudia s autizmom majú intelektuálne poruchy, zatiaľ čo iní majú normálnu alebo vyššiu inteligenciu.
      • Emocionálne reakcie: Ťažkosti s riešením emócií, vrátane silných reakcií na frustráciu alebo stres.
      • Motorické zručnosti: Problémy s jemnými a hrubými motorickými zručnosťami, koordinačné ťažkosti.

      Príznaky môžu byť rozpoznateľné v ranom detstve, často pred vekom tretej. Diagnóza a podpora by sa mali upravovať individuálne, pretože každý človek má s autizmom rôzne silné stránky a potreby.

      Liečba a podpora

      Existujú rôzne možnosti terapie a podpory pre ľudí s poruchami autistického spektra (zadok), ktorých cieľom je podporovať ich zručnosti, zlepšiť ich kvalitu života a ich podporovať pri zvládaní problémov. Tu sú niektoré z najdôležitejších prístupov:

       

      Behaviorálna terapia

       Aplikovaná behaviorálna analýza (ABA):
      • Vedecky zdravý prístup, ktorého cieľom je podporovať požadované správanie a znížiť nežiaduce.
      • Intenzívne, individualizované stretnutia, ktoré sa často konajú v individuálnej situácii.
      • Aplikácia pozitívnych posilňovaní na rozvoj zručností, ako je komunikácia, sociálna interakcia a sebapozn.

         Podpora pozitívneho správania (PBS):

        • Komplexný prístup, ktorý integruje pozitívne stratégie správania na zníženie problematického správania.
        • Zahrnutie životného prostredia a komunity na podporu udržateľných zmien.

           Jazyková a komunikačná terapia

          Logopédia:

          • Podpora jazykových zručností vrátane artikulácie, slovnej zásoby a jazykovej zrozumiteľnosti.
          • Podpora pri rozvoji neverbálnych komunikačných zručností, ako sú výrazy tváre, gestá a obrazové komunikačné systémy.

             Podporovaná komunikácia (UK):

            • Používanie AIDS, ako sú obrazové dosky, komunikačné zariadenia alebo aplikácie na uľahčenie komunikácie.
            • Podpora nezávislosti a zlepšenie sociálnej interakcie.

               

              Pracovná terapia

               Zmyslová integračná terapia:
              • Ošetrenie senzorických aktivít, ktorých cieľom je regulovať senzorický systém prostredníctvom cielených aktivít.
              • Zlepšenie motorických zručností a povedomia o tele (slúžiť na to Masážne zariadeniana nastavenie senzorických stimulov)
                 Každodenná terapia:
                • Podpora pri rozvoji zručností, ktoré sú dôležité pre každodenný život, ako je priťahovanie, stravovanie a starostlivosť o telo.
                • Podpora nezávislosti a nezávislosti.

                   

                  Školenie sociálnych kompetencií

                   Spoločenské príbehy:

                  • Zlepšenie sociálnych situácií a správania prostredníctvom príbehov, ktoré podporujú porozumenie a zvládanie sociálnych interakcií.
                  • Rozvoj zručností, ako je empatia, prevzatie a riešenie konfliktov.

                     Skupinová terapia:

                    • Výcvik sociálnych zručností v malých skupinách na precvičovanie riešenia s rovesníkmi a posilnenie sociálnych zručností.
                    • Hry roly a praktické cvičenia na zlepšenie sociálnej interakcie.

                       

                      Výučba

                       Špecializované vzdelávacie programy:

                      • Prispôsobenie učebných osnov a metód výučby individuálnym potrebám detí s autizmom.
                      • Použitie špecializovaných učiteľov a terapeutov na ponúkanie cielenej podpory.

                       Vrátane vzdelávania:

                      • Integrácia detí s autizmom do pravidelných školských kurzov s ďalšou podporou.
                      • Podpora sociálneho začlenenia a vzájomného porozumenia.

                         

                        Lekárska a psychologická podpora

                        Liek:

                        • Použitie liekov na liečbu sprievodných príznakov, ako je strach, depresia alebo hyperaktivita.
                        • Starostlivé monitorovanie a prispôsobenie liekov zo strany špecialistu.
                           psychoterapia:
                          • Podpora pri zvládaní emocionálnych a psychologických problémov prostredníctvom terapeutických rozhovorov a zásahov.
                          • Propagácia emocionálnej studne a sebaregulácie.

                             

                            Podpora pre rodiny

                            Školenie a rady rodičov:

                            • Školenie a podpora rodičov, aby sa naučili efektívne stratégie pri riešení výziev autizmu.
                            • Emocionálna podpora a výmena skúseností.
                               Self -help:
                              • Výmena a podpora medzi rodinami a tými, ktoré sú postihnuté na zdieľanie skúseností a navzájom sa podporujú.
                              • Prístup k zdrojom a informáciám.

                                 

                                Odborná podpora

                                Orientácia na kariéru a rady:

                                • Podpora v profesionálnej orientácii a hľadanie vhodného školenia alebo pracovísk.
                                • Prispôsobenie pracovného prostredia a podpora profesionálnych zručností.
                                   Podporované zamestnanie:
                                  • Sprievodné a podpora na pracovisku s cieľom umožniť úspešnú integráciu a dlhodobé zamestnanie.
                                  • Poskytovanie pracovných trénerov a individuálna podpora.
                                    Tieto rôzne možnosti terapie a podpory môžu pomôcť zlepšiť kvalitu života ľudí s autizmom a pomôcť im využívať ich plný potenciál. Výber vhodných opatrení by sa mal upravovať individuálne a pravidelne sa kontrolovať, aby sa uspokojili meniace sa potreby.

                                       

                                      Kľúčové slová:

                                      Zanechať komentár

                                      Upozorňujeme, že pred uverejnením musia byť pripomienky schválené.