Autizmus - prijatie ľudskej rozmanitosti
Čo je autizmus?
Pri príležitosti Medzinárodného dňa konania chceme zvýšiť informovanosť o autizme. Možno ste s tým niekedy mali nejaké kontaktné body?
Autizmus alebo tiež nazývaný porucha autistického spektra je komplexná neurologická a vývojová porucha, ktorá ovplyvňuje správanie, komunikáciu a sociálnu interakciu osoby. V ICD 10 sú poruchy autistického spektra jednou z hlbokých vývojových porúch (ICD-10: F84). Až pred niekoľkými rokmi boli poruchy autistického spektra definované ako choroba alebo zdravotné postihnutie. Medzitým sú ľudia častejšie „neurodiverzita“ alebo „neurodive -gang“. Autista: Takže vo vnútri sa nevidia ako postihnutí, ale iba ako odlišní - a tiež sa chcú spoločnosť vnímať a zaobchádzať s nimi.
A čo to „Deň autistickej hrdosti „ASSE?
Deň autistickej hrdosti „v nemeckom„ Deň autistickej pýchy “je medzinárodný akčný deň, ktorý sa koná každý rok 18. júna. Prvýkrát ho začala organizácia „Aspies for Freedom“ v roku 2005 s cieľom podporovať informovanosť a prijatie autizmu v spoločnosti.
Tu je niekoľko základných aspektov dňa autistickej hrdosti:
- Oslava autistickej identity: Deň by mal povzbudiť komunitu autizmu, aby bola hrdá na svoju identitu. Ide o to, že autizmus nevidím ako deficit alebo chorobu, ale o prirodzenú variáciu ľudskej neurodiverzity.
- Zvýšenie vedomia: Hľadá sa zlepšiť všeobecné povedomie a porozumenie autizmu. Deň by mal pomôcť znížiť predsudky a nedorozumenia.
- Podpora prijatia: Deň autistickej pýchy zdôrazňuje dôležitosť prijatia autistických ľudí vo všetkých oblastiach života. Zahŕňa to podporu zo vzdelávania, práce a v spoločenskom živote.
- Aktivity a udalosti: Rôzne udalosti a aktivity na celom svete sa konajú, ako sú semináre, prednášky, diskusie a oslavy organizované autistickými ľuďmi.
- Symbol: Symbol nekonečna dúhy sa často používa na reprezentáciu autizmu a neurodiverzity. Symbolizuje nekonečno ľudských schopností a rozmanitosti v komunite autizmu.
Deň autistickej hrdosti je dôležitým dňom na oslavu a zdôraznenie práv a jedinečnosti autistických ľudí, že sú cennou súčasťou spoločnosti.
Koľko ľudí je postihnutých?
Výskyt autizmu v Nemecku, ako v mnohých iných krajinách, sa meria na základe miery prevalencie. Miera prevalencie naznačuje, ako často sa určité ochorenie vyskytuje v určitej populačnej skupine.
Tu je niekoľko dôležitých bodov o výskyte autizmu v Nemecku:
- Miera prevalencie: Súčasné odhady predpokladajú, že asi 1% populácie je ovplyvnené poruchou autistického spektra (ASA). To zodpovedá približne 800 000 ľuďom v Nemecku.
- Diagnostika: Diagnostické miery autizmu sa v posledných rokoch zvýšili. Je to čiastočne spôsobené zlepšenými diagnostickými metódami a väčším povedomím o autizme v spoločnosti a s odborníkmi.
- Rodová distribúcia: Autizmus je častejšie diagnostikovaný s chlapcami a mužmi ako u dievčat a žien. Pomer je približne 4: 1. Stále viac sa však uznáva, že autizmus sa často diagnostikuje u žien, pretože ich príznaky môžu byť menej zrejmé alebo sa vyjadrujú inými spôsobmi.
- Diagnostický vek: Autizmus je možné diagnostikovať v akomkoľvek veku, ale diagnóza sa často vykonáva v detstve. Včasné odhalenie a včasné zásahy sú dôležité na zabezpečenie najlepšej možnej podpory a rozvoja postihnutých detí.
- Podpora a zdroje: Existujú rôzne podporné ponuky a zdroje pre ľudí s autizmom v Nemecku vrátane špecializovaných škôl, terapeutických centier a skupín s vlastným helpom. Zahrnutie a integrácia autistických ľudí do vzdelávacieho a profesionálneho života sa stále viac propaguje.
Ktoré formy autizmu sú v súčasnosti známe?
Poruchy autistického spektra (zadok) zahŕňajú rôzne podmienky, ktoré sa líšia v ich druhu a závažnosti. Najbežnejšie kategórie v rámci autistického spektra sú:
Autizmus v ranom detstve (Canerov syndróm):
- Toto je najtradičnejšia forma autizmu, ktorá je zvyčajne rozpoznateľná pred vekom tretej.
- Medzi príznaky patria významné ťažkosti pri sociálnej interakcii, komunikácii a opakujúcich sa vzorcoch správania.
- Deti s autizmom v ranom detstve môžu tiež vykazovať zmyslové citlivosti a prísne obmedzené záujmy.
Aspergerový syndróm:
- Ľudia s Aspergerovým syndrómom majú často normálnu až priemernú inteligenciu a žiadne významné oneskorenia pri vývoji jazyka.
- Majú však ťažkosti so sociálnou interakciou a často vykazujú obmedzené a opakujúce sa záujmy a správanie.
- Aspergerov syndróm je často diagnostikovaný až neskôr v detstve alebo dokonca v dospelosti.
Atypický autizmus:
- Táto kategória zahŕňa ľudí, ktorí spĺňajú niektoré, ale nie všetky kritériá pre autizmus v ranom detstve alebo Aspergerov syndróm.
- Príznaky môžu byť miernejšie alebo sa môžu neskôr vyvinúť.
- Termín „PDD-NOS“ sa používa na opis širšej skupiny vývojových porúch, ktoré nespadajú do iných konkrétnych kategórií.
Syndróm Retta:
- Toto je zriedkavá genetická porucha, ktorá postihuje takmer výlučne dievčatá.
- Po pôvodnom normálnom vývoji deti s Rettovým syndrómom vo veku od 6 do 18 mesiacov strácajú naučené zručnosti, najmä v oblasti rúk motorických zručností a jazyka.
- Syndróm Retta sa vyznačuje závažnými kognitívnymi poruchami a fyzickým postihnutím.
Porucha poruchy detstva (Heller Syndróm):
- Toto veľmi zriedkavé narušenie sa zvyčajne vyskytuje po období najmenej dvoch rokov normálneho vývoja.
- Deti s touto poruchou strácajú zručnosti v niekoľkých oblastiach rozvoja vrátane jazyka, sociálnych zručností a motorických zručností.
Ako sa diagnostikuje autizmus?
Diagnóza porúch autistického spektra (AS) je komplexný proces, ktorý zvyčajne vyžaduje komplexné hodnotenie interdisciplinárneho tímu odborníkov. Tento proces obsahuje niekoľko krokov na uskutočnenie presnej a úplnej diagnózy. Tu sú hlavné kroky diagnózy:
Včasné odhalenie a skríning
- Pozorovanie vývoja: Rodičia, pedagógovia a pediatri pozorujú vývoj v ranom detstve a venujú pozornosť príznakom vývojových oneskorení alebo nezvyčajného správania.
- Skríningové testy: Existujú štandardizované skríningové nástroje, ktoré sa používajú na testovanie detí na autizmus, napríklad upravený kontrolný zoznam pre autizmus v batoľatách (M-Chat) alebo dotazník o sociálnej komunikácii (SCQ).
Podrobná anamnéza a história vývoja
- anamnesový: Podrobný rozhovor s rodičmi alebo supervízormi, aby pochopil históriu rozvoja dieťaťa vrátane míľnikov, správania, sociálnych interakcií a komunikačných schopností.
- Bývalé lekárske a psychologické správy: Preskúmanie predchádzajúcich správ a ratingov, aby ste získali komplexný obraz.
- Pozorovanie správania: Klinické pozorovanie dieťaťa v rôznych situáciách s cieľom identifikovať typické správanie, ktoré by mohlo naznačovať autizmus.
- Štandardizované pozorovacie nástroje: Použitie nástrojov, ako je harmonogram diagnostického pozorovania autizmu (ADOS) na štruktúrované pozorovanie.
- Diagnostické rozhovory: Použitie štandardizovaných rozhovorov, ako je napríklad autizmus diagnostický rozhovor (ADI-R), na zhromažďovanie podrobných informácií o príznakoch a ich priebehu.
- Testy vývoja a spravodajstva: Testy na vyhodnotenie kognitívnych zručností, ako napríklad Wechsler Intelligence Scale pre deti (WISC) alebo stupnice spravodajských služieb Stanford-Binet.
- Jazykové a komunikačné recenzie: Testy na hodnotenie jazykových a komunikačných schopností, ktoré často vykonávajú rečové terapeuti.
Multidisciplinárne hodnotenie
- Spolupráca medzi odborníkmi: Tím expertov, vrátane pediatrov, psychológov, neurológov, rečových terapeutov a pracovných terapeutov, spolupracuje na vykonávaní komplexného hodnotenia.
- Rady a konzultácie: Tím diskutuje o výsledkoch recenzií a prichádza k spoločnému diagnostickému rozhodnutiu.
Vylúčenie ďalších porúch
- Odlišná diagnóza: Je dôležité vylúčiť ďalšie vývojové poruchy, duševné choroby alebo zdravotné choroby, ktoré by mohli mať podobné príznaky, ako sú jazykové poruchy, úzkostné poruchy alebo porúch zmyslového spracovania.
Diagnostika a podávanie správ
- Delenie diagnostiky: Po dokončení všetkých hodnotení sa diagnóza oznamuje rodičom alebo supervízorom spolu s podrobným vysvetlením výsledkov.
- Individuálne odporúčania: Na základe diagnózy sa poskytujú odporúčania pre zásahy, terapie a podporné opatrenia na podporu vývoja a kvality života dotknutého dieťaťa.
Nepretržité monitorovanie a adaptácia
- Pravidelná následná starostlivosť: Nepretržité monitorovanie vývoja dieťaťa a prispôsobenie intervenčných stratégií podľa potreby.
- Prispôsobenie podpory: Flexibilita pri prispôsobovaní podpory s cieľom uspokojiť meniace sa potreby dieťaťa.
Diagnóza autizmu je podrobný a individuálny proces, ktorý je založený na dôkladnom pozorovaní a rozsiahlom hodnotení, aby sa zabezpečilo, že konkrétne potreby dieťaťa sú uznané a riešené.
Aké príznaky majú autistických ľudí?
Príznaky porúch autistického spektra (zadok) sa veľmi líšia v type a závažných stupňoch, ale môžu sa rozdeliť do dvoch hlavných kategórií: zhoršenie sociálnej komunikácie a interakcie, ako aj obmedzené opakujúce sa vzorce a záujmy správania. Tu sú niektoré bežné príznaky, ktoré sa vyskytujú v týchto kategóriách:
Poruchy v sociálnej oblasti komunikácia a interakcia
Sociálna interakcia:
- Ťažkosti s budovaním a udržiavaním sociálnych kontaktov.
- Problémy s porozumením a interpretáciou sociálnych signálov, ako sú výrazy tváre, gestá a tón.
- Malý záujem o spoločné aktivity alebo hry s rovesníkmi.
- Ťažkosti s vložením do iných alebo porozumieť ich perspektívam (nedostatok empatie).
Komunikácia:
- Oneskorený vývoj jazyka alebo nedostatok vývoja jazyka.
- Ťažkosti v priebehu konverzácie, napríklad problémy, začatie konverzácie alebo striedavo.
- Opakovanie slov alebo fráz (echolaly).
- Nezvyčajné hlasové vzory, napríklad monotónny alebo spievajúci spôsob rozprávania.
- Problémy s porozumením vtipov, irónie alebo metafor.
Obmedzené, opakujúce sa vzorce správania a záujmy
Opakované správanie:
- Opakované pohyby, ako sú výkyvy, ručné flutter alebo otočenie.
- Pozerá sa na určité rutiny a rituály, ťažkosti so zmenami v každodennej rutine.
- Nadmerná starosť s určitými objektmi alebo témami.
Osobitné záujmy:
- Intenzívny záujem o určité témy alebo činnosti, často neobvyklý v type alebo intenzite.
- Zamerajte sa na časti objektov (napríklad na otáčanie kolies).
Zmyslová citlivosť:
- Citlivosť nadmernej alebo subd na zmyslové podnety, ako sú zvuky, svetlo, textúry alebo pachy.
- Nezvyčajné reakcie na zmyslové zážitky, napríklad averzia k určitému oblečeniu alebo preferencii určitých textúr.
Ďalšie možné príznaky
- Kognitívne schopnosti: Niektorí ľudia s autizmom majú intelektuálne poruchy, zatiaľ čo iní majú normálnu alebo vyššiu inteligenciu.
- Emocionálne reakcie: Ťažkosti s riešením emócií, vrátane silných reakcií na frustráciu alebo stres.
- Motorické zručnosti: Problémy s jemnými a hrubými motorickými zručnosťami, koordinačné ťažkosti.
Príznaky môžu byť rozpoznateľné v ranom detstve, často pred vekom tretej. Diagnóza a podpora by sa mali upravovať individuálne, pretože každý človek má s autizmom rôzne silné stránky a potreby.
Liečba a podpora
Existujú rôzne možnosti terapie a podpory pre ľudí s poruchami autistického spektra (zadok), ktorých cieľom je podporovať ich zručnosti, zlepšiť ich kvalitu života a ich podporovať pri zvládaní problémov. Tu sú niektoré z najdôležitejších prístupov:
Behaviorálna terapia
Aplikovaná behaviorálna analýza (ABA):- Vedecky zdravý prístup, ktorého cieľom je podporovať požadované správanie a znížiť nežiaduce.
- Intenzívne, individualizované stretnutia, ktoré sa často konajú v individuálnej situácii.
- Aplikácia pozitívnych posilňovaní na rozvoj zručností, ako je komunikácia, sociálna interakcia a sebapozn.
Podpora pozitívneho správania (PBS):
- Komplexný prístup, ktorý integruje pozitívne stratégie správania na zníženie problematického správania.
- Zahrnutie životného prostredia a komunity na podporu udržateľných zmien.
Jazyková a komunikačná terapia
Logopédia:
- Podpora jazykových zručností vrátane artikulácie, slovnej zásoby a jazykovej zrozumiteľnosti.
- Podpora pri rozvoji neverbálnych komunikačných zručností, ako sú výrazy tváre, gestá a obrazové komunikačné systémy.
Podporovaná komunikácia (UK):
- Používanie AIDS, ako sú obrazové dosky, komunikačné zariadenia alebo aplikácie na uľahčenie komunikácie.
- Podpora nezávislosti a zlepšenie sociálnej interakcie.
Pracovná terapia
Zmyslová integračná terapia:- Ošetrenie senzorických aktivít, ktorých cieľom je regulovať senzorický systém prostredníctvom cielených aktivít.
- Zlepšenie motorických zručností a povedomia o tele (slúžiť na to Masážne zariadeniana nastavenie senzorických stimulov)
- Podpora pri rozvoji zručností, ktoré sú dôležité pre každodenný život, ako je priťahovanie, stravovanie a starostlivosť o telo.
- Podpora nezávislosti a nezávislosti.
Školenie sociálnych kompetencií
Spoločenské príbehy:
- Zlepšenie sociálnych situácií a správania prostredníctvom príbehov, ktoré podporujú porozumenie a zvládanie sociálnych interakcií.
- Rozvoj zručností, ako je empatia, prevzatie a riešenie konfliktov.
Skupinová terapia:
- Výcvik sociálnych zručností v malých skupinách na precvičovanie riešenia s rovesníkmi a posilnenie sociálnych zručností.
- Hry roly a praktické cvičenia na zlepšenie sociálnej interakcie.
Výučba
Špecializované vzdelávacie programy:
- Prispôsobenie učebných osnov a metód výučby individuálnym potrebám detí s autizmom.
- Použitie špecializovaných učiteľov a terapeutov na ponúkanie cielenej podpory.
Vrátane vzdelávania:
- Integrácia detí s autizmom do pravidelných školských kurzov s ďalšou podporou.
- Podpora sociálneho začlenenia a vzájomného porozumenia.
Lekárska a psychologická podpora
Liek:
- Použitie liekov na liečbu sprievodných príznakov, ako je strach, depresia alebo hyperaktivita.
- Starostlivé monitorovanie a prispôsobenie liekov zo strany špecialistu.
- Podpora pri zvládaní emocionálnych a psychologických problémov prostredníctvom terapeutických rozhovorov a zásahov.
- Propagácia emocionálnej studne a sebaregulácie.
Podpora pre rodiny
Školenie a rady rodičov:
- Školenie a podpora rodičov, aby sa naučili efektívne stratégie pri riešení výziev autizmu.
- Emocionálna podpora a výmena skúseností.
- Výmena a podpora medzi rodinami a tými, ktoré sú postihnuté na zdieľanie skúseností a navzájom sa podporujú.
- Prístup k zdrojom a informáciám.
Odborná podpora
Orientácia na kariéru a rady:
- Podpora v profesionálnej orientácii a hľadanie vhodného školenia alebo pracovísk.
- Prispôsobenie pracovného prostredia a podpora profesionálnych zručností.
- Sprievodné a podpora na pracovisku s cieľom umožniť úspešnú integráciu a dlhodobé zamestnanie.
- Poskytovanie pracovných trénerov a individuálna podpora.